Actualitat

La música i l'empatia al cervell


La música sembla ser una cola social. Pensa en com les cançons d'amor milloren els nostres sentiments romàntics, com les bandes de música intensifiquen la nostra afinitat per l'equip de casa o com els enormes concerts de rock ens fan sentir un amb una multitud de milers. La música té un poder especial per a augmentar el nostre sentit de connexió i ajudar-nos a afiliar-nos amb uns altres. Però, per què? Què està succeint en el nostre cervell que fa que un conjunt aïllat de sons ressoni d'aquesta manera? Un nou estudi es va proposar descobrir-lo. En l'estudi, els investigadors van escanejar els cervells de vint estudiants universitaris utilitzant la tecnologia fMRI mentre escoltaven clips musicals molt curts, alguns familiars i altres desconeguts per a ells, i uns altres que podrien agradar o disgustar, segons el que els investigadors van poder recopilar sobre el seu gust musical. La idea era veure com els cervells de les persones responien a aquests tipus de música diferents i després comparar aquests patrons neuronals.

Ets empàtic?

Després, les persones van qualificar la música que van escoltar i van informar sobre que empàtics eren en la vida quotidiana, és a dir, quant tendien a sentir simpatia pels altres quan estan en perill i podien prendre la perspectiva d'una altra persona. Els investigadors van sospitar que l'empatia, un factor important en el desenvolupament de les relacions socials, que crea un patró diferent en el cervell quan les persones l'experimenten, podria influir en com processem la música.  

Patrons interessants

L'anàlisi de les exploracions del cervell va revelar alguns patrons interessants. Les persones altament empàtiques tendien a tenir una activació significativament major en els seus cervells en general i, específicament, en els centres de recompensa del cervell quan escoltaven música familiar que els agradava, la qual cosa significa que semblaven trobar música més plaent que les persones amb poca empatia. També tenien una major activació en les parts del cervell implicades en el processament de la informació social, com quan intentes entendre la perspectiva d'una altra persona o el que podria estar sentint. Segons l'investigador principal, ZacheryWallmark, de la Southern Methodist University, aquesta troballa és enorme. Suggereix que la música es processa utilitzant la mateixa arquitectura neuronal que s'usa per a l'empatia i altres tasques socials, i que la música probablement es "acorrala" (en un sentit evolutiu) sobre els sistemes neurales que van evolucionar per a ajudar-nos a navegar el nostre món social.   Llegeix la notícia completa a Greater Good Magazine: Enllaç a l'estudi a Frontieres: