Consells

Son

Què mengem, i quan ho fem, afecta la nostra son

Dormir bé és necessari per a el nostre benestar físic i mental i ens proporciona un millor descans, que beneficia la nostra capacitat cognitiva.

Mitjançant l’alimentació s’obtenen els nutrients essencials pel desenvolupament de totes les funcions del nostre organisme, entre elles el dormir.

El que mengem i bevem afecta la nostra son.  El moment del dia en què es prenen els aliments i la freqüència amb què s’ingereixen són claus per mantenir una son saludable.

Per aquest motiu és interessant conèixer els aliments que poden facilitar o dificultar la son, així com el moment idoni del dia per ingerir-los.

Aliments que hem d’evitar

Les begudes estimulants tals com el cafè, el té, el cacau i molts refrescos són substàncies que s’ha d’evitar consumir en les hores properes d’anar a dormir, ja que el seu efecte pot persistir vàries hores.

Els aliments que provoquen acidesa (espècies picants), reflux (menjars greixosos) o una major diüresis (endívia, api, albergínia o ceba) poden interrompre i perjudicar la son.

Les begudes alcohòliques ingerides amb moderació poden induir la son, si bé la majoria de vegades l’alteren produint un despertar precoç, apnees i insomni.

En les últimes hores del dia s’ha d’evitar prendre fruites riques amb vitamina C (taronja o kiwi), carns vermelles i embotits, ja que són riques amb tirosina, aminoàcid que afavoreix estar despert.

En persones genèticament predisposades, les al·lèrgies o intoleràncies a certs aliments o additius poden alterar la son produint picors, erupcions o migranyes, per exemple.

 Bons aliments

Per altra banda, els plàtans, la pinya, la llet, el peix blau, el pollastre, la soja, el formatge (no curat) o els fruits secs són aliments rics en triptòfan, que és un aminoàcid essencial per les hormones que regulen la son. És recomanable prendre’ls a la tarda o nit, ja que poden contribuir a facilitar la son.

Per tal que l’alimentació ens ajudi a aconseguir una son saludable s’han de tenir en compte, a més a més, la importància d’establir una rutina d’hàbits dietètics i horaris de menjars saludables i anar a dormir unes dues hores després de sopar.

 

“Consell elaborat per Ad Salutem, entitat col·laboradora del BBHI en l’àmbit de la son”.

Compartir article