Consells

Son

Oli d’oliva verge i salut

Consell elaborat per la Dra. Eulàlia Vidal, coordinadora del consell assessor de nutrició i salut d’Ametller Origen

Quan diem que un oli és millor que un altre no ens referim a la quantitat de greix que té, ja que tots els olis (gira-sol, sèsam, blat de moro, soja, etc.) tenen la mateixa quantitat. Ens referim a la qualitat d’aquest greix i a la presència d’altres substàncies.

L’oli d’oliva és un aliment fonamental en la dieta mediterrània i s’obté de la prensió mecànica de les olives. Quan aquest oli no passa per cap procés de refinació se’l denomina oli d’oliva verge i pren dues denominacions:

  • Oli d’oliva verge extra: és el de major qualitat i amb poca acidesa
  • Oli d’oliva verge: presenta un grau d’acidesa superior i és de menys qualitat

Tot i aquestes diferències, tant l’oli d’oliva verge extra com l’oli d’oliva verge aporten un valor afegit pel fet de no haver estat refinats i pel seu contingut en compostos fenòlics i vitamina E, entre altres substàncies.

Aquest valor afegit, juntament amb la qualitat del greix (majoritàriament oleic), ha fet que a aquests olis se’ls atribueixin propietats beneficioses per a la salut, com la millora dels factors de risc cardiovasculars –reduint els nivells de LDL i de colesterol total–, la reducció del risc d’accidents cerebrovasculars i un menor risc de presentar diabetis mellitus tipus 2.

Per poder gaudir de tots aquests beneficis, es recomana utilitzar l’oli d’oliva verge per cuinar, ja que permet temperatures altes, al voltant de 216º. L’oli d’oliva verge extra és més adient per amanir o preparar salses, ja que la seva temperatura està al voltant de 160º. Segons el darrer informe de l’Agencia de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN), del 2022, es recomana el consum d’oli d’oliva en tots els àpats principals del dia i adaptar-ho en funció de l’objectiu calòric de cada persona.

 

Referències

George, E.S., Marshall, S., Mayr, H.L., Trakman, G.L., Tatucu-Babet, O.A., Lassemillante, A.M., Bramley, A., Reddy, A.J., Forsyth, A., Tierney, A.C., Thomas, C.J., Itsiopoulos, C. y Marx, W. (2019). The effect of high-polyphenol extra virgin olive oil on cardiovascular risk factors: A systematic review and meta-analysis. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 59 (17), pp: 2772-2795.

Samieri C, Feart C, Proust-Lima C, Peuchant E, Tzourio C, Stapf C, Berr C, Barberger-Gateau P: Olive oil consumption, plasma oleic acid, and stroke incidence the three-city study. Neurology 2011, 77(5):418–425

Compartir article