Consells

Son

Les espècies en l’alimentació

Consell elaborat per la Dra. Eulàlia Vidal, coordinadora del consell assessor de nutrició i salut d’Ametller Origen

Les espècies vegetals, que tant utilitzem en la nostra gastronomia, no només  proporcionen gust, aroma i color als plats, sinó que també contribueixen a la protecció davant d’algunes patologies. Aquest paper protector és gràcies al seu efecte antioxidant, antiinflamatori i digestiu, entre d’altres.

És important recordar que un estil de vida saludable, que inclogui seguir una dieta saludable, rica en fruites, hortalisses, llegums, fruita seca, cereals integrals i oli d’oliva, ajuda en la prevenció de determinades malalties. Les espècies tenen la funció de proporcionar i potenciar l’activitat antioxidant que té la dieta i això és gràcies a uns compostos que contenen, els polifenols, que tenen acció protectora a nivell cardiovascular i que, a la vegada, també ajuden a millorar la memòria.

A continuació, repassem tres d’aquestes espècies, sovint utilitzades en la nostra gastronomia:

  • Cúrcuma o tumèric (Curcuma longa): coneguda també com “el safrà de l’Índia”, aporta un color ataronjat als plats i entre tots els seus components es troba la curcumina, un principi actiu amb un efecte antiinflamatori suau i un gran poder antioxidant. Aquesta espècie es pot incloure en qualsevol classe de guisat, cremes i sucs, entre altres preparacions.
  • Gingebre: és una planta de la qual el seu rizoma o arrel és molt ric en uns principis actius que ajuden a evitar símptomes com són el mareig i les nàusees. També té efectes digestius. Es pot utilitzar en pols o ratllat en guisats.
  • Comí: tot i que és una espècie rica en ferro i moltes vegades se l’ha relacionat amb la prevenció de les anèmies, la ciència posa de manifest que tenint en compte la petita quantitat que fem servir a l’hora de cuinar o fer una infusió, la quantitat de ferro és molt petita, però si té una funció carminativa, és a dir, ajuda a disminuir la flatulència causada per alguns aliments.

Tot i això, cal recordar que les espècies enriqueixen les nostres dietes, però no tenen cap efecte sobre la salut per si soles. Una dieta saludable i la pràctica de l’activitat física són la clau per a una bona prevenció.

 

Referències

Fusar-Poli L, Vozza L, Gabbiadini A, Vanella A, Concas I, Tinacci S, Petralia A, Signorelli MS, Aguglia E. Curcumin for depression: a meta-analysis. Crit Rev Food Sci Nutr. 2020;60(15):2643-2653. doi: 10.1080/10408398.2019.1653260. Epub 2019 Aug 19. PMID: 31423805.

MERCADO-MERCADO, Gilberto et al. Compuestos polifenólicos y capacidad antioxidante de especias típicas consumidas en México. Nutr. Hosp. [online]. 2013, vol.28, n.1, pp.36-46. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.1.6298.

 

Compartir article