Accés voluntari/a

Consells

Son

Realitza activitat física amb regularitat

Mantenir-se físicament actiu i realitzar activitat física regular adaptada a les nostres capacitats és vital per una millor salut i qualitat de vida, augmenta el sentiment d’autoeficàcia i sovint dóna lloc a un increment de les relacions socials.

Tant l’OMS com altres organitzacions internacionals i els governs de molts països han emprès campanyes per fomentar l’exercici físic com una manera de promoure i gaudir d’una vida més saludable. Practicar esport o mantenir un estil de vida físicament actiu també contribueix a un millor funcionament de les funcions cognitives, com ara la memòria, i a un millor manteniment d’aquestes en l’envelliment. Estar actiu físicament s’associa també a una major tolerància a l´estres, a la reducció dels estats d’ansietat, a una major estabilitat emocional i control dels trastorns del son.

Practicar activitat física és possible a qualsevol edat, i amb qualsevol condició física, o de salut. Mantenir-se físicament actiu no només s’ha d’entendre com posar-se intencionalment a fer exercici o esport des d´un punt de vista del rendiment, sinó que pot consistir en l’ incorporació de moviment en les activitats diàries. Es tracta d’identificar quins són els exercicis o les activitats que ja es fan (com ara pujar les escales, tasques a la llar o caminar) per tal d’intensificar i augmentar-les progressivament, tenint en compte els límits i les disponibilitats personals. Així, per qui és poc actiu, començar a caminar quotidianament. Si ja es camina diariament, augmentar la distáncia o el ritme. Això sí, es recomana consultar al metge abans de començar o canviar significativament el règim o la rutina de l’activitat física diària.

Trucs per “activar” el nostre quotidià:

  1. Fes encàrrecs i compres caminant en comptes d’agafar el cotxe.
  2. Puja les escales en lloc d’agafar l’ascensor.
  3. Quan aparques el cotxe, fes-ho més lluny del teu destí i camina.
  4. Si utilitzes el metro o el bus, baixa’t una parada abans i acaba el teu trajecte a peu.
  5. Passeja en família o amb amics.

 

Recomanacions sobre exercici físic:

  1. Acumular entre hora i mitja i dues hores setmanals d’activitat física d’intensitat moderada al 50-70% de la freqüència cardíaca màxima, dividida en tres sessions de 30-40 minuts de durada.
  2. Provar activitats o esports nous.
  3. Practicar activitats com balls, ioga, etc.
  4. Caminar a un ritme accelerat o altre activitat aeròbica per augmentar el ritme cardíac.
  5. Fer exercicis de força/resistència.