Consells

Son

Els beneficis del consum de peix per al nostre cervell

Consell elaborat per la Dra. Eulàlia Vidal, coordinadora del consell assessor de nutrició i salut d’Ametller Origen

 

S’ha demostrat que una alimentació saludable, com és la dieta mediterrània, és clau no només per a la prevenció, sinó també per al manteniment d’una bona salut, juntament amb altres factors d’estil de vida. Quan parlem de salut també ens referim a la salut cerebral i, per tant, els nutrients que incorporem en el nostre organisme seran determinants.

Un dels aliments que més s’ha relacionat amb un bon funcionament del cervell és el peix. Aquest aliment es caracteritza per ser ric en àcids grassos de la família omega-3, que contribueixen a mantenir un bon funcionament del cervell millorant l’aprenentatge, el rendiment intel·lectual i les funcions cognitives. Tot i que hi ha altres aliments –com les nous, les llavors de xia i els vegetals– que poden tenir àcids de la família omega-3, el tipus d’àcid gras omega-3 que s’ha relacionat amb aquestes millores en el cervell és un de concret: l’àcid docosahexaenoic (DHA), que es troba en el peix blau i no en la resta d’aliments. EL DHA s’ha identificat també com a factor clau en la prevenció de malalties com l’Alzheimer, segons un estudi publicat per un grup d’investigadors de la Fundació Pasqual Maragall1.

Segons les recomanacions establertes per diferents organitzacions, un consum de 2 a 3 vegades a la setmana de peix i mínim una o dues vegades de peix blau seria una freqüència òptima per cobrir les necessitats d’aquest àcid gras de la família omega-3.

Cal  recordar que una ració de peix està entre 125 i 150 g., i que quan parlem de peix blau ens referim a la tonyina –inclosa la de llauna–, el salmó o les sardines, entre d’altres. El peix blanc també ens proporciona aquest àcid gras de la família omega-3, tot i que en menor quantitat.

No obstant això, cal tenir en compte que la prevenció i el manteniment de la salut mental no es troba en un únic aliment, sinó que cal seguir un patró de dieta saludable i fer activitat física.

 

Referències

  1. Aleix Sala-Vila, Eider M Arenaza-Urquijo, Gonzalo Sánchez-Benavides, Marc Suárez-Calvet, Marta Milà-Alomà, Oriol Grau-Rivera, José M González-de-Echávarri, Marta Crous-Bou, Carolina Minguillón, Karine Fauria, Grégory Operto, Carles Falcón, Gemma Salvadó, Raffaele Cacciaglia, Silvia Ingala, Frederik Barkhof, Helmut Schröder, Nikolaos Scarmeas, Juan-Domingo Gispert, José L Molinuevo, ALFA study, DHA intake relates to better cerebrovascular and neurodegeneration neuroimaging phenotypes in middle-aged adults at increased genetic risk of Alzheimer disease, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 113, Issue 6, June 2021, Pages 1627–1635, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqab016

Compartir article