Consells

Son

El licopè i els beneficis saludables dels tomàquets

Consell elaborat per la Dra. Eulàlia Vidal, coordinadora del consell assessor de nutrició i salut d’Ametller Origen

 

Sabies que els tomàquets a nivell botànic estan dins del grup de les fruites, però tenint en compte el seu valor nutricional es consideren una hortalissa?

A casa nostra tenim una gran varietat de tomàquets i en els darrers anys se n’han recuperat molts que havien quedat oblidats. Aquesta hortalissa és essencial a la nostra cuina, tant per la seva versatilitat a lhora de cuinar-la com pels seus beneficis.

Els tomàquets es poden consumir crus, com en una amanida, i de moltes altres formes: en sopes fredes (gaspatxo, salmorejo, etc.), sopes calentes (de peix), sucs de fruites i hortalisses o també cuits, fregits, al forn i farcits.

Pel que fa al seu valor nutricional, són rics en aigua, fibra, vitamines (vitamina C i provitamina A) i minerals, i són baixos en calories. Una ració de tomàquets de 200 grams només conté 45 kcal.

 

El licopè: un antioxidant molt important

El més destacat dels tomàquets és el seu contingut en licopè, un pigment antioxidant que és el responsable del color vermell i taronja d’algunes fruites (síndria, papaia) i hortalisses (pebrot vermell) i que està present també en el nostre organisme. La seva concentració depèn de la ingesta que fem daquest aliments.

Labsorció del licopè és major quan sotmetem el tomàquet a altes temperatures (forn, planxa, sofregit), de manera que s’assimila millor en una salsa de tomàquet o en uns tomàquets al forn que en el tomàquet cru. Per tant, al contrari del que succeeix amb altres verdures que durant la cocció perden nutrients, amb el tomàquet succeeix a la inversa: un tomàquet cuit potencia les seves propietats.

Una altra manera de poder aprofitar al màxim el licopè és barrejant-lo amb oli. D’aquí que en un sofregit o en posar oli a sobre del tomàquet aquest pigment s’assimili millor.

 

Referències

Generalitat de Catalunya. Agència de Salut Pública de Catalunya. Juliol-Tomàquet. Disponible a:
https://acsa.gencat.cat/ca/Publicacions/series-colleccions/fitxes_de_productes_vegetals_de_temporada/juliol-tomaquet/

Cruz Bojórquez Reyna María, González Gallego Javier, Sánchez Collado Pilar. Propiedades funcionales y beneficios para la salud del licopeno. Nutr. Hosp.  [Internet]. 2013 Feb [citat 2021 Jul 25]; 28(1): 6-15. Disponible a: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-
16112013000100002&lng=es.  https://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.1.6302

Compartir article