Accés voluntari/a

Consells

Son

Segueix una dieta mediterrània

La dieta mediterrània és un model alimentari reconegut per la comunitat científica internacional com un patró d’alimentació dels més equilibrats i saludables. Així ho va manifestar la UNESCO en incloure-la a la llista del Patrimoni Immaterial de la Humanitat.

Aquesta alimentació, típica dels països banyats per la Mediterrània (Portugal, Espanya, França, Itàlia, Grècia), es basa en un consum abundant de verdures, peix, fruita, cereals, llegums i de l’oli d’oliva com a greix essencial i també inclou sovint el vi. A més de la diversitat dels ingredients, la dieta mediterrània implica un seguiment de l´estacionalitat amb preferència pels productes de cada temporada i la utilització d’herbes aromàtiques de producció local (orenga, farigola, llorer).

Nombrosos estudis internacionals han posat de manifest els efectes beneficiosos de la dieta mediterrània per a la salut incloent la seva incidència en una millor funció cognitiva i en la prevenció dels trastorns cardiovasculars. Les seves propietats beneficioses provenen del tipus de greix, les proporcions en els nutrients principals de les seves receptes i la riquesa en micronutrients, aromes i sabors per la utilització de verdures de temporada i herbes aromàtiques.

Per seguir aquest dieta, s’han de tenir en compte les següents recomanacions:

  1. Fer servir oli d’oliva com a principal greix per cuinar. Es recomana consumir almenys 4 cullerades d’oli d’oliva al dia, limitant la utilització de mantegues, margarines o nates.
  2. Pel seu efecte antioxidant, potenciar el consum de fruites, verdures i hortalisses al dia (5 varietats diferents al dia).
  3. Incorporar diàriament pa, patates, pasta o arròs (preferentment integral). Es pot acompanyar aquests darrers de sofregit (tomàquet, all, ceba o porro cuinat a foc lent amb oli d’oliva).
  4. Incloure llegums i fruits secs almenys dos cops la setmana.
  5. Prioritzar el consum de peix, i moderar el de carn vermella, especialment les més grasses: carn processada, salsitxes o embotits.
  6. Consumir diàriament productes lactis, principalment iogurt i formatges, són excel·lents fonts de proteïnes, minerals i vitamines.