Accés voluntari/a

Consells

Son

Crucíferes, vegetals de la dieta mediterrània

“Consell elaborat per Ametller Origen, entitat col·laboradora del BBHI en l’àmbit de la nutrició.”

Les verdures crucíferes es recol·lecten majoritàriament a la temporada d’hivern i són famoses per aportar substàncies  beneficioses per a la salut.

Però quines són les hortalisses crucíferes? És una família molt gran amb diferents gèneres i espècies, entre elles es troben el bròquil, kale, coliflor, col, col de Brussel·les, nap,  etc.

Propietats nutricionals

Cada hortalissa aporta unes vitamines concretes.  Per exemple la col destaca per ser font de vitamina K, contenir folats i vitamina C o el kale té un elevat poder antioxidant a causa del seu alt contingut en vitamines, minerals i fito nutrients.  A més és un producte vegetal molt ric en calci que ajuda a prevenir la pèrdua de massa òssia i l’osteoporosi.

Les crucíferes comparteixen virtuts. Aquest grup d’hortalisses, de forma general, contenen una elevada quantitat d’actius naturals que donen uns beneficis específics, entre ells el glucosinolat. Diversos estudis informen que introduir setmanalment les crucíferes a la dieta ajuda a reduir el risc de patir càncer gràcies al glucosinolat.

Però compte, les crucíferes tenen contradiccions per les persones amb alteracions de l’hormona tiroides. Aquests vegetals contenent uns antinutrients que frenen la captació de iode a la tiroide i afavoreixen l’aparició del goll. Per tant, si es pateix aquesta alteració, és recomanat menjar les crucíferes sempre cuites i de forma més ocasional.

Com gaudir d’aquesta hortalissa

Per mantenir el màxim de nutrients a l’hora de cuinar aquests vegetals és important que el temps de cocció sigui breu. Per tant, si les cuines al vapor, al forn, etc, intentar que quedin al punt.

Aquesta gran família d’hortalisses dóna peu a la imaginació a l’hora d’elaborar   receptes. El kale es pot menjar en forma de xips al forn, les cols es poden fer al wok i els naps incorporats en un estofat.

Elecció

La millor època per consumir aquestes hortalisses són els mesos d’hivern on aquestes seran de temporada, més econòmiques i el paladar gaudirà més del seu millor sabor intens.

 

Enllaços als estudis mencionats: