Consells

Son

Com podem millorar l’ambient on dormim

Dormir influeix positivament sobre la nostra motivació, emocions i funcionament cognitiu. Necessitem un entorn ambiental adequat que afavoreixi la conciliació i el manteniment del son, això ens determinarà la seva estructura i duració.

Per aconseguir un son saludable és important que l’habitació on dormim i l’ambient que ens rodeja ens proporcioni una situació relaxant i tranquil·la.

Dos aspectes importants a controlar: la llum i el soroll:

La llum, un son més superficial

L’estimulació lumínica innecessària a la que estem sotmesos juga un paper important abans i durant el son nocturn.

La llum emesa per dispositius electrònics utilitzats abans d’anar a dormir, retarda la secreció de melatonina (hormona que regula el ritme circadià i el son, entre altres funcions) amb el conseqüent retard de l’inici del son, augment de l’alerta i disminució de la vigilància durant el dia.

Hem d’evitar l’ús d’aquests dispositius dues hores abans de l’horari  de son habitual.

També cal que mantinguem el dormitori fosc.

Dormir amb la llum encesa o amb contaminació lumínica provoca un son més superficial i amb interrupcions.

Els rellotges o aparells que utilitzem com alarmes s’han de programar i col·locar en llocs amagats que no ens permetin veure la llum que emeten.

El soroll altera el son

El soroll ambiental és rellevant en la qualitat del son provocant alteracions tant subjectives com objectives en les persones exposades. La Organització Mundial de  la Salut (OMS) ha documentat la contaminació acústica com una de les causes de deteriorament de la salut com conseqüència, entre altres coses, de la alteració del son.

Una nit exposats al soroll del tràfic per sobre de 65dB ( mesura de la intensitat del soroll) provoca  alteracions en les fases de el son provocant, cansament, mal humor i descens en el temps de reacció. Aquesta situació perllongada pot ser causa d’insomni.

L’aïllament acústic dels habitatges es fonamental per una bona qualitat del son.

També ens hem d’assegurar que l’ambient per dormir sigui silenciós i elegir l’habitació més ben aïllada de la casa.

És important  desconnectar els aparells que poden fer soroll durant la nit i interrompre el son.

 

“Consell elaborat per Ad Salutem, entitat col·laboradora del BBHI en l’àmbit del son”.

 

Més informació:

 

 

Compartir article