Consells

Son

Abans de dormir, 0% d’alcohol (I)

Consell elaborat per Rut Ruiz, redactora científica a AdSalutem Institut del Son, entitat col·laboradora del BBHI en l’àmbit del son.

L’alcohol és una de les begudes més consumides a la nostra societat, especialment en trobades socials. Tot i això, si volem assolir un descans reparador, millor no prendre’l abans de dormir i, en tot cas, fer-ho amb moderació.

L’alcohol es considera un depressor del sistema nerviós central que disminueix l’activitat cerebral. És una substància que té efectes sedants, produint relaxació i somnolència, però el seu consum —especialment en excés— es relaciona amb una durada menor i una reducció de fins al 40% de la qualitat del son.

 

Com afecta l’alcohol al son?

L’alcohol s’absorbeix al torrent sanguini, l’estómac i l’intestí prim. Quan passen pel fetge, els enzims el metabolitzen lentament, per la qual cosa un excés d’alcohol continuarà circulant per tot el cos.

Algunes investigacions suggereixen que les persones que beuen alcohol abans de ficar-se al llit sovint presenten problemes per agafar el son. Després, a mesura que els enzims hepàtics metabolitzen l’alcohol durant la nit i el nivell d’alcohol a la sang disminueix, és més probable que aquestes persones experimentin interrupcions del son i disminucions en la qualitat.

 

Afectació a les etapes del cicle del son

L’alcohol intervé en diferents processos fisiològics relacionats amb les diferents etapes del cicle de son, que consten de tres etapes de moviment ocular no ràpid (NREM) i una etapa de moviment ocular ràpid (REM). Beure alcohol abans de ficar-se al llit pot contribuir a la supressió del son REM durant els dos primers cicles. Atès que l’alcohol és un sedant, l’inici del son sol ser més curt per als bevedors i alguns s’adormen profundament amb força rapidesa. A mesura que avança la nit, això pot crear un desequilibri entre el somni profund —d’ones lentes— i el somni REM, cosa que resulta en menys de l’últim i més del primer. Això disminueix la qualitat general del son, cosa que pot resultar en una durada més curta i més interrupcions.

 

Referències:

Park, S., Oh, M., Lee, B., Kim, H., Lee, W., Lee, J., Lim, J., & Kim, J. (2015). The Effects of Alcohol on Quality of Sleep. Korean Journal of Family Medicine.

Centers for Disease Control. (2020, January 15). Alcohol and Public Health: Frequently Asked Questions. Centers for Disease Control and Prevention.

Roehrs, T., & Roth, T. Sleep, Sleepiness, and Alcohol Use. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism.

Coltrain, I., Nicholas, C., & Baker, F. (2018). Alcohol and the Sleeping Brain. Handbook of Clinical Neurology.

Pietilä, J., Helander, E., Korhonen, I., Myllymäki, T., Kujala, U., & Lindholm, H. (2018). Acute Effect of Alcohol Intake on Cardiovascular Autonomic Regulation During the First Hours of Sleep in a Large Real-World Sample of Finnish Employees: Observational Study. JMIR Mental Health

Compartir article